- Přečtěte si montážní návod, instalační příručku, uživatelský manuál, aplikační manuál apod. k danému přístoji. Najdete v něm popis funkcí, omezení, parametrů, skupinových (komunikačních) objektů atd.
- Nikdy neprojektujte sběrnici na hranici parametrů, počítejte s rezervou 15–20 % s ohledem na výkon sběrnicového zdroje, délku sběrnice, počet přístrojů.
- Poznamenávejte si při instalaci sériová čísla produktů (např. do projektu v ETS) – můžou se hodit případně hodit pro dohledání stáří (revize) produktu, reklamaci apod., aniž byste museli přístroj na místě hned demontovat.
- Vozte s sebou vždy mj. extra KNX sběrnicový zdroj (nejlépe s diagnostikou, např. MDT STC-0640.01), KNX USB rozhraní (umožní vám připojit se pohodlně na libovolné místo sběrnice a obejít případné problémy s datovou sítí), náhradní Wago kostky.
- Ujistěte se, že máte nejnovější verzi nástroje ETS6.
- Zkuste ETS restartovat.
- Zkuste spustit ETS v režimu (32bitové) kompatibility.
- Zkontrolujte produktové stránky na webu výrobce, zda máte v katalogu nejnovější aplikační program (knxprod), pro případ, že v online katalogu není nejnověší, nainstalované související doplňky (plug-in) nebo DCA (Device Configuration App; etsapp), popř. zda jsou k dispozici nějaké aktualizace firmware pro daný přístroj.
- Aktualizujte firmware na nejnovější v přístrojích, které to umožňují.
- Podívejte se v ETS na panelu Budovy (Buildings) nebo Topologie do Search Folders – Download required a zkontrolujte, zda některé přístroje není potřeba nahrát např. po změně parametrů nebo přiřazených skupinových adres.
- Nahrajte znovu celý aplikační program (Download – Download All) do přístroje, ačkoli všechny programovací příznaky (programming flags) jsou zelené, když se vám zdá, že přístroj nedělá, co má, popř. filtrační tabulka liniové spojky nepropouští telegramy, které má.
- Některá zařízení mají nouzové či ochranné funkce, které se aktivují, pokud v zadaném časovém intervalu nedostávají na určité komunikační objekty opakovaně telegramy s (i neměnnou) hodnotou.
Např. termostat očekává údaje o teplotě prostoru nebo podlahy z čidla, topný aktor povel pro sepnutí/rozepnutí/úroveň otevření výstupu z termostatu, žaluziový aktor alarmovou informaci o povětrnostních podmínkách apod. Nezapomeňte v takovém případě nastavit cyklické (periodické) zasílání telegramů s potřebnými hodnotami. - Pro diagnostické a poplachové (alarm) komunikační objekty vytvořte a přiřaďte skupinové adresy. V parametrech nastavte automatické zasílání aktualizovaných hodnot těchto objektů.
Usnadní to diagnostiku stavů, chyb, poplachů např. HVAC a žaluziových aktorů. - Zkontrolujte filtrační tabulky na liniových spojkách a KNX IP routerech.
- Nezapomeňte, že tzv. Náhled filtrační tabulky (Preview Filter Table) je informace o potřebné filtrační tabulce z pohledu ETS, ale nemusí odpovídat tomu, co je aktuálně nahrané do přístroje.
- Skutečnou filtrační tabulku aktuálně nahranou do spojky můžete vyčíst pomocí funkce Informace o zařízení (se skupinovou komunikací).
- Zkuste dočasně otevřít filtrační tabulky.
- Např. u zařízení MDT nastavte parametr Telegram routing na Group and Physical: route, popř. stiskněte tlačítko Function na přístroji (pokud je parametr Manual function není nastavený na disabled).
- Využívejte diagnostické nástroje v ETS.
- Sledujte ve Skupinovém monitoru(Group Monitor) přenášené telegramy. Všímejte si zdrojové (individuální) adresy, cílové (skupinové) adresy, datového typu přenášených dat (DTP) a samotných dat.
- Pokud se nezobrazuje hledaný telegram, možné příčiny můžou být např:
- Do vysílajícího přístroje není nahraná celá konfigurace nebo její část, zejména přiřazení skupinových adres komunikačním objektům.
- Přístroj není vhodně nakonfigurován, např. teplotu neodesílá periodicky či při změně stavu/hodnoty (Transmit), ale pouze jako odpověď na explicitní čtecí (Read) dotaz.
- Zkuste vyčíst hodnotu ze skupinové adresy, popř. naopak ji na skupinovou adresu zaslat z monitoru.
- Pokud se nezobrazuje hledaný telegram, možné příčiny můžou být např:
- Stáhněte a uložte Informace o přístroji (Device Info), nejlépe včetně skupinové komunikace.
- Sledujte ve Skupinovém monitoru(Group Monitor) přenášené telegramy. Všímejte si zdrojové (individuální) adresy, cílové (skupinové) adresy, datového typu přenášených dat (DTP) a samotných dat.
- Zkuste přístroj připojit na jiné místo sběrnice, na jiný segment, jinou linii.
- Zkuste přístroj samotný jen se sběrnicovým zdrojem a KNX IP/USB rozhraním, bez dalších účastníků na sběrnici.
- Vyměňte Wago konektor (kostku).
- Změřte napětí na sběrnici v místě, kde se přístroj chová nestandardně.
- Zkontrolujte signál na sběrnici při vysílání telegramů pomocí osciloskopu. Tvar by měl vypadat přibližně takto:
- Vyzkoušejte linii/segment s jiným sběrnicovým zdrojem, zejména pokud pozorujete nějaké zvláštní chování, kdy např. malý počet přístrojů funguje, ale při větším počtu přístrojů dojde k vypnutí sběrnice. Někdy se závada na zdroji objeví při jeho zapojení resp. po resetu. Pokud přístroje připojujete postupně, nemusí se závada projevit.
- Prohledejte a pročtěte další články ze sekce Řešení – KNX v naší databázi znalostí.
- Prohledejte portál podpory a databázi znalostí Asociace KNX.
Řešení, odhalování a předcházení problémů s KNX Tisk
Změněno dne: Po, 18 Listopad, 2024 v 1:57 ODPOLEDNE
Byla tato odpověď užitečná? Ano Ne
Send feedbackJe nám líto, že jsme vám nemohli pomoci. Pomozte nám zlepšit tento článek a napište nám zpětnou vazbu.