Pravidlo č. 1: Nepředpokládejte, že problému rozumíte

To je jedna z klasických chyb při řešení problémů - myslíte si, že rozumíte tomu, o co jde, ale neprohlédli jste si to dostatečně hluboko nebo nezískali dostatek informací, abyste to skutečně pochopili. Než začnete řešit jakýkoli problém, věnujte mu nějaký čas a buďte si naprosto jisti, že přesně rozumíte tomu, o co jde.

Pravidlo č. 2: Nepředpokládejte, že osoba, která problém nahlásila, mu také rozumí

V oblasti počítačů jsem zjistil, že uživatelé hlásí problémy mnoha různými, často bizarními způsoby. Někdy je popíší tak, že se zdá, že to dává smysl, ale ve skutečnosti to, co popisují, nemá s problémem vůbec žádnou souvislost. Nezapomeňte, že většina lidí počítačům a souvisejícím technologiím vůbec nerozumí, takže mají tendenci dávat dohromady popisy na základě toho, co slyšeli, co si myslí, že znají, a co jim řekli lidé.

Pravidlo č. 3: Duplikujte problém

Vždy, vždy, vždy duplikujte jakýkoli problém, než začnete pracovat na hledání řešení. Proč? Viz pravidlo č. 4. Navíc, pokud se vám podaří problém zopakovat, je mnohem větší šance, že skutečně pochopíte, o co jde (pravidlo č. 1).

Pravidlo č. 4: Nemůžete vědět, že jste problém vyřešili, pokud jste nedodrželi pravidlo č. 3.

Jediný způsob, jak si být jistý, že je problém vyřešen, je opravit ho a pak přesně zopakovat, co se stalo. Postup je jednoduchý: duplikujte problém, opravte problém a pak se ho pokuste duplikovat znovu. Pokud jste problém přesně zreplikovali, můžete si být dostatečně jisti, že jste ho vyřešili.

Pravidlo č. 5: Nepředpokládejte, že někdo jiný problému rozumí

Pokud potřebujete problém delegovat na jinou osobu nebo pokud dostáváte od jiné osoby pokyny, abyste problém vyřešili sami, nikdy nepředpokládejte, že rozumí tomu, o čem mluví. Vždy se řiďte pravidlem č. 3 a ujistěte se, že problému rozumíte VY. Neberte nikoho jiného za slovo. Pokud problém delegujete, ujistěte se, že osoba, které ho zadáváte, dodržuje pravidlo č. 3.

Pravidlo č. 6: Nepředpokládejte, že máte jen jeden problém

Někdy jsou věci složitější, než se zdá. Nikdy není dobré předpokládat, že existuje pouze jeden problém, který je třeba vyřešit. V průběhu celého procesu řešení problému mějte oči otevřené a hledejte další problémy, které můžete vidět.

Pravidlo č. 7: Nepředpokládejte, že existuje více než jeden problém

Také nevycházejte z předpokladu, že existuje více než jeden problém. Jak dodržujete pravidla č. 6 a č. 7? Prostě založte své závěry na tom, co existuje, nikoli na svých předpokladech nebo na tom, co vám řekli ostatní.

Pravidlo č. 8: Nepředpokládejte, že vůbec existuje nějaký problém

To, že někdo nahlásí problém, ještě neznamená, že skutečně existuje. Vzpomínám si, jak jsem se velmi rozčiloval, protože moje auto vydávalo podivné zvuky. Přivezl jsem ho k mechanikovi a nechal ho strávit hodiny kontrolou mého auta, aby hluk odstranil. Jak se ukázalo, hluk byl normální a nejednalo se o problém. Zbytečně strávené hodiny, když žádný problém neexistoval. Kdyby se mechanik řídil pravidly č. 2, 3 a 8, byl bych za pár minut venku z dílny.

Pravidlo č. 9: Nepředpokládejte, že nemáte problém ani vy

Opět platí: Nevytvářejte si žádné domněnky. Vycházejte z toho, co existuje, ne z toho, co předpokládáte, že existuje.

Pravidlo č. 10: Nepředpokládejte, že problém je stejný jako dřívější problém

Spravuji řadu počítačových systémů. Jednou z funkcí těchto systémů je odfaxovat přes noc několik tisíc nákupních objednávek dodavatelům. Jednoho dne někdo nahlásil, že nevidí žádné selhání, přičemž je neslýchané, aby žádný fax neselhal. Předpokládal jsem to. Mylně, že se jedná o selhání hlášení, které se stávalo i dříve. Tím pádem jsem problému dal nesprávnou prioritu a podíval se na něj až odpoledne. Když jsem se podíval, s hrůzou jsem zjistil, že selhaly VŠECHNY faxy (což způsobilo, že selhal i seznam chyb, protože předpokládal, že alespoň JEDEN fax bude fungovat). To způsobilo neuvěřitelný zármutek, kterému se dalo předejít, kdybych se byl skutečně podíval, místo abych se domníval.

Pravidlo č. 11: Nepředpokládejte, že jde o chybu počítače

Ne všechny problémy jsou způsobeny stroji. Můžete strávit nespočet hodin snahou opravit něco, co bylo ve skutečnosti chybou při zadávání dat nebo mělo jinou lidskou příčinu.

Pravidlo č. 12: Nepředpokládejte, že nejde o chybu počítače

Teď už byste tomu měli důkladně rozumět. Nevytvářejte si žádné domněnky. Hledejte a vytvářejte si závěry na základě existujících důkazů.

Pravidlo č. 13: Nevěřte dokumentaci

Používejte technickou dokumentaci jako zdroj informací, ale nepředpokládejte, že je správná. Programátoři jsou notoricky známí tím, že nechávají svou dokumentaci sklouznout do nepoužitelnosti. Tak už to na světě chodí, tak si nad tím nelámejte hlavu. Přečtěte si všechny dokumenty, které se vám dostanou do rukou, ale podívejte se také na kód a vše ostatní, co se k tomu vztahuje.

Pravidlo č. 14: Nepředpokládejte, že to někdy fungovalo

Před mnoha lety jsem měl za úkol převést balík pro vykreslování z jednoho počítačového systému do druhého. Zdálo se, že jde o jednoduchý projekt (porušil jsem pravidlo #15), takže jsme kód prostě přesunuli na nový počítač a zkusili ho spustit. Vyskytlo se několik chyb (čtverce nebyly čtvercové a trojúhelníky nebyly trojúhelníkové), které se na původním stroji nevyskytovaly. Strávili jsme měsíce (doslova!) tím, že jsme se snažili zjistit, co jsme udělali špatně. Ukázalo se, že jsme porušili pravidlo č. 14. Kód byl uprostřed úprav a programátor, který úpravy prováděl, skončil a nikomu to neřekl. Kód, který jsme používali, tedy nikdy nefungoval, a tudíž jsme neudělali nic špatně. Jakmile jsme měli správný kód (ze staré zálohy), bylo to opravdu velmi jednoduché.

Pravidlo č. 15: Nepředpokládejte, že je to jednoduché nebo složité

Prostě si pamatujte, že je to tak, jak to je. Některé problémy jsou jednoduché a některé složité. Nepředpokládejte ani jedno, dokud neprovedete analýzu.

Pravidlo č. 16: Nepředpokládejte zlý úmysl

Pokud zjistíte lidskou chybu, nepředpokládejte, že byla zlovolná. Obecně platí, že lidské chyby jsou důsledkem nekompetentnosti - osoba nerozuměla tomu, co dělá. Začněte se školením k nápravě lidských chyb - pokud školení nezabere, můžete později přejít k tvrdším metodám.
Doufám, že vám tato pravidla budou užitečná při vašem úsilí o řešení problémů.

(Neznámý autor)

Automatický překlad dokumentu Rules to Problem Solving pomocí nástroje DeepL Translator.